Koh Samui

Efter en lag och trottsam tag/buss/batresa sa kom vi i tisdags fram till Koh Samui. Det ar precis likadant som pa alla bilsder man ser med langa vita strander och klart vatten. Dock sa ar det ganska tomt pa folk eftersom hogsasongen inte har borjat an men det kan ju vara ganska skont tycker vi.
Vi var himla nojda med att vi hade hittat en sadan billig bungalow (500 bath per natt for bada oss) men nar vi val kom fram visade det sig att vi inte skulle fa bo ensamma. I varat badrum bor det bade jattespindlar och muterade tusenfotingar som vi lite forsiktigt spolar ner i avloppet med rumpduschen. Annars ar det trevligt. Man far gratis vatten och det ar tio minters traskande for att komma till stranden.
Jag har aven lart mig att laga stark god thaisas av en tant pa en restaurang vi var pa i forrgar kvall. Sasen som de serverade till maten var sa sjukt god att jag var tvungen att fraga om jag kunde fa receptet sa att ni kan fa smaka pa den nar jag kommer hem. Eftersom de inte (tror jag) visste vad ingredienserna hette pa engelska sa fick jag en lektion i hur man gjorde av kocken sjalv och fick darmed en van pa kopet. Vi dricksade bra kan jag meddela.
Igar tog vi hoger istallet for vanster utanfor varat hotell vilket resulterade i att vi hamnade i djungeln typ. Vi bor pa en udde i en liten sjo och tydligen sa gar det en liten slingrig stig runt udden som vi hamnade pa. Det tog en halvtimme att ta oss lika langt som vi annars kunde ha gatt pa tre minuter men pa vagen traffade vi en vattenbuffel, tva tusen spindelnat och ett par grodor (som kan ha varit lov).
Imorgon ska vi formodligen byta strand och sedan ska vi forsoka ta oss till koh pagnang for att fira fullmane den 12 november.

Kambodja och Bangkok

Oj mycket har hant och jag har inte orkat uppdatera nagonting alls (jag ar faktiskt pa semester nu). For tillfallet befinner vi oss i bangkok och ska senare ikvall ta ett nattag soderut for att slutligen forhoppningsvis hamna pa koh samui imorgon klockan 11.22. Tyvarr fanns det inga sovplatser kvar sa vi far allt vackert sitta i andra klass hela resan men det ska nog ga bra. Obekvama resor ar en del av upplevelsen har jag hort.
Den senaste veckan har vi rest runt i kambodja med var intrepid grupp som vi lamnade i lordags. Hojdpunkten pa kambodjaresan var sjalvklart Angkor Wat (egentligen den enda anledningen till att vi valde att aka till kambodja). Forsta morgonen mottes vi kvart i fem for att se soluppgangen over templet och trots att det var ganska kampigt att ta sig upp ur sangen klockan fyra sa var det helt klart vart det. Om ni nagonsin bestammer er for att aka till sydostasien borde ni titta forbi for aven om det ar aningens dyrt och sjukt mycket turister sa var det bland det ballaste jag sett i hela mitt liv.
Vi passade aven pa att prova den mycket omtalade frukten durian. Det luktar skit och smakar lok med avokadokonsistens och ar ofta mycket omtyckt bland folket i de har landerna. Inte sarskilt god men inte helt acklig heller. Konstig mest.
Planen ar nu som sagt att vi ska ta oss ner till lite oar och ha riktig semester. Att resa med en grupp ar minst sagt anstrangande. Man far aldrig sova langre an till absolut som langst halv atta (men det ar om man har tur) och man ska gora saker hela tiden och man agnar sakert en tredjedel av tiden at att resa. Nu ar det sol, bad och vila som galler den kommande manaden och sedan blir det nya tag nar vi tar oss ner till malaysia och sen indien.

Jag kan aven passa pa att beratta att vi har bytt vara simkort till thailandksa simkort sa om ni nu mot all formodan skulle behova ha tag i oss sa ar det ingen mening att prova med vara svenska nummer for de fungerar anda inte. Leos nummer ar 0824986086 och sen far ni byta ut forsta nollan mot thailans landskod vad det nu kan vara. Jag har ingen aning om vad mitt nummer ar men om ni behover ha tag pa mig sa ar jag formodligen med leo sa det spelar ingen roll.

Nha Trang, Ho Chi Minh City, Phnom Penh

Till att borja med sa kan jag beratta att vi antligen har lyckats ladda upp lite bilder pa facebook! Titta in pa min profil sa kan ni se vad vi har haft for oss de senaste tre veckorna (pappa du kan ju be magnus visa dig hur man gor och helene du kan sakert be Beckis eller nagon). Tyvarr sa ar internet sjukt segt sa vi orkar inte lagga upp alla bilder men vi har valt ut de basta (kvaliten pa var kamera ar inte den basta men eftersom det ar omojligt att hitta ett objektiv till min kamera som inte kostar en halv manadslon sa far ni noja er med det).
Efter ett regnigt Hoi An tog vi oss vidare till ett inte lika regnigt Nha Trang. Nha Trang ar en semesterstad som ar mest kandfor sitt turkosa vatten och fina strand.
Forsta dagen akte vi ut pa en batur och tittade pa en liten fiskeby som lag pa en o precis utanfor Nha Trang. Vi knallade runt dar ett tag och akte sedan ut med baten for sol, bad och lunch. Eftermiddagen spenderades under ett parasoll pa en stenig strand utanfor Nha Trang dit vi tog oss med baten. Trots att vi mest satt i skuggan och anvande solskyddsfaktor 30 sa lyckades vi sjalvklart branna oss ganska sa rejalt (leo mer an jag) sa foljande dag spenderades uteslutande i skuggan.

Fran Nha Trang tog vi oss med nattag till foredetta huvudstaden Saigon som numer kallas Ho Chi Minh City. Efter alldeles for fa timmars somn kom vi klockan 4.30 fram till centralstationen dar vi blev upplockade av en minibuss som tog oss till vart hotell. Tyvarr kunde vi inte fa tillgang  till vara egna rum men vi fick iaf tre stycken att dela pa (12 pers).

Guiden tillsammans med gruppen (inte jag och leo) hade bestamt sig for att det var en kul och intressant upplevlse att istallet for att vila pa hotellet, ge sig ut i stadens parker och titta pa folk som tranade thai chi (vilket visade sig vara aerobics istallet) sa det gjorde vi. Efter fem minuter, nar resten av gruppen borjade hoppa runt med vietnameserna, bestamde vi oss for att ga tillbaka till hotellet och sova.
Formiddagen spenderades at att aka runt med cyklar och titta pa olika saker som tempel, en kyrka och ett museum om vietnamkriget och eftermiddagen spenderades at att ata pa kfc och kopa billiga dvd filmer.
Dag 2 tog vi oss ut till Mekongfloden dar vi akte lite bat, at lunch pa en biodling och akte galen motorcykelvagn pa sma slingriga djungelvagar. Var kare australienske van ben var mattligt road men sedan ligger det ju lite i hans natur att vara mer eller mindre radd for det mesta.
Pa kvallen lamnade vi var vietnamgrupp och motte upp med var nya grupp som vi ska resa med genom Kambodja. Grupmote, gemensam middag och en tidig sanggang var schemat for kvallen for dagen efter skulle vi ta bussen som gick klockan atta till Phnom Penh.
Igar spenderades alltsa storre delen av dagen pa en buss men en massa andra manniskor som ocksa skulle till kambodja. 25 $ och passet till busschaufforen och vi korsade gransen utan problem och fick tillbaka passen med ett kambodjanskt visa pa andra sidan. Pa kvallen gick vi ut med gruppen (vi ar bara 6 den har gangen) och at middag pa en restaurang vars fortjanst gar till att driva ett barnhem for gatubarn i Phnom Penh.
Idag har vi tagit del av kambodjas tragiska forflutna och besokt ett gammalt fangelse som anvandes av Pol Pots regim for att husera, tortera och doda poltiska fangar, valutbildade manniskor och deras familjer. Vi besokte aven de massgravar som finns 20 minuters bilresa utanfor Phnom Penh. Fruktansvart.
Imorgon reser vi vidare for att sa smaningom ta oss till angkor wat. Ska forsoka hora av mig sa ofta det gar men internettillgangen ar som sagt lite opalitlig i det har landet.

Hue och Hoi an

Jag hade lite fel dar angande namnet pa nasta stalle vi besokte. Hue hette staden och staden vi befinner oss i nu heter Hoi an. Mucket har hant men jag orkar inte beratta allt sa jag tar bara det mest spektakulara och i ganska korta drag.
I Hue var dey snorvarm och vi besokte tempel och pagoder. Ratt kul men jag tycker inte att pagoder ar sa fruktansvart spannande och speciellt inte i over 35 graders varme...
Forsta kvallen at vi middag pa en trevlig vegetarisk restaurang vid floden tillsammans med tva australinare som heter Cos och Benjamin (som vanligt trivs jag bast i manligt middagssallskap). Efter middagen bestamde vi oss for att dra vidare och dricka lite ol. Vi motte resten av gruppen och lyckades fa med dem till ett litet stalle for att dricka cocktails och cocktails blev det. Leo fick den lysande ideen att vi skulle dricka oss igenom drinklistan och sagt och gjort. Leo, jag, Cos och en japan som heter Yukari tog oss igenom hela drinklistan, akte fyra stycken i en cyckeltaxi byggd for en, blev lurade pa pengar, forsokte kopa ol i en stangd hotelbar och avslutade kvallen med att bada i en cafepool... Dagen efter tittade vi pa en kungagrav och at acklig sur fisknudelsoppa.
For att komma till Hoi an dar vi befinner oss nu fick vi aka buss genom ett asballt bergspassoch sen var det inte mycket mer med det.
I Hoi an kan man fa klader uppsydda sa det har vi sett till att fatt gjort. Motsvarande 600 kr for en skraddarsydd jacka och tva klanningar. Avundssjuka?
I Hoi an finns aven en trevlig strand vid namn China Beach som ligger ca 10 min cykelvag fran hotellet. Efter att ha hyrt cyklar av en tant utanfor hotellet sa besokte vi stranden redan forsta kvallen trots att det var ganska sent pa eftermiddagen och det var tur for sedan dess har det sporegnat. Nar jag sager sporegna samenar jag inte sporegn som det regnar i hemma i sverige utan jag menar verkligen riktigt javla sporegn! I tva dygn har det nu regnat sa mycket att paraplyet i princip gar sonder nar man gar ut (vilket iof inte gor nagonting eftersom regent ar sa kraftigt att det regnar lika mycket underifran som uppifran sa man blir lika blot i vilket fall men det kanns bra med ett paraply) och floden tillsammans med gatorna brevid har forvanlats till en sjo.
Igar kvall sa var jag tillsammans med nagra andra pa en vietnamesisk matlagningskurs. Det var sjukt kul och nar jag kommer hem sa ska jag bjuda alla jag kanner pa vietnamesisk afton (kanske inte all pa en gang eftersom jag ar i stort sett hemlos(man raknas som hemlos om man bor med mamma och pappa nar man ar over 20) )men i alla fall i omgangar.
Mamma for din skull har jag lart mig laga papayasallad sa nu kan du fa det varje dag om du vill!
Imorgon aker vi vidare till Nah Trang dar man tydligen ska agna sig at strandaktiviteter men eftersom det ska regna i flera dagar framover sa far vi val agna oss at inomhusaktiviteter istallet. Fast a andra sidan ska det ju kannas varmare i vattnet nar det regnar.

Halong Bay och plaskande tradockor

Vi har nu mott upp med var grupp och de ar helt okej. Kan absolut tanka mig att resa runt med dem i tva veckor (som om jag i annat fall hade haft nagot val). Guiden ar ocksa himla sot. Han paminnier mig om Gigi guiden i Momo och kampen om tiden om ni har last den. Hans historier tar liksom aldrig slut om ni forstar vad jag menar..
I sondags var vi pa waterpuppet show. Det var...en upplevelse. Det ser ut som en teaterscen fast istallet for sjalva scenen sa ar det vatten dar och istallet for skadespelare sa ar det tradockor malade i starka farger som tumlar runt i vattnet styrda av manniskor som star bakom ett skynke. Jag vet att det kan lata som en kul grej men det var det alltsa inte. Skittrakigt skulle man nastan kunna saga men eftersom man enligt guidboken inte far lamna Hanoi utan att ha sett det sa var det val lika bra att det blev av for nu ar jag himla sugen pa att dra vidare.
Igar akte vi ut till Halong Bay som ligger 4 timmars bilresa utanfor Hanoi. Det var helt otroligt haftigt, jag har lite svart att hitta bra ord att beskriva det med men det var ju langt mer haftigare an stockholms skargard iaf. En massa oar med hoga branta klippor som stupade 30 meter rakt ner i vattnet dar det vaxte buskar och sma sma trad (hur de nu lyckades klamra sig fast kan jag da rakt inte forsta). Runt on cirkulerade det stora rovfaglar, de sag precis ut som riktiga sjorovaroar!
Det fanns en massa grottor och sjalvklart skulle vi in och vandra i en av dem. Trots att grottan var fylld med turister var det anda en av de ballaste upplevelserna hittills. Var guide pekade ut en massa figurer och grejer i stenformationerna som vi andra (jag och leo iaf) hade vissa problem med att hitta men i gengald sa hittade vi en massa egna djur, aliens och fotter sa det gick val pa ett ut skulle jag tro?
Efter det skulle det badas och det var himlans tur for man blir svettig av att klattra i berg i over 35 graders varme. Baten korde ut en bit fran grottan till klarare vatten och sedan sattes det ner en stege och badandet var i full gang. Man fick hoppa fran taket, det var ballt.
Idag ar vi tillbaka i Hanoi och ikvall ska vi ta ett nattag till Hoi. Vi ska val sa smaningom forsoka att lagga upp lite bilder nagonstans men det far vanta ett tag till.
Nu ska vi duscha och sedan kopa ett objektiv till kameran.

Svar till Ivan och Virve

Hej mina sma alsklingar!

1.Det ar jattevarmt, sakert 30 grader minst. Ibland kanns det nastan som att det ar sa varmt att pappa skulle kunna baka brod utan ugn ute pa gatan.

2. Det tog oss 14 timmar att aka hit men da var vi tvugna att mellanlanda i bankok (som ar huvudstad i thailand) eftersom det inte gick nagra flyg hela vagen. Det tog 9 timmar och 30 min fran stockholm till bankok och sedan tog det 1 timme och 30 minuter fran bankok till hanoi.

3. 100 000 dong ar lika mycket som 40 svenska kornor sa da kan ni fa i mattelaxa att rakna ut hur manga svenska kronor det gar pa 1 000 000 000 dong.

4. Det dar med kandisar ar lite svart att svara pa eftersom jag inte vet nagot om vietnamesiska kandisar, varken hur dom ser ut eller var dom finns men nagra svenska kandisar har jag iaf inte sett.

puss pa er!

Hanoi

Hanoi ar fantastiskt. Jag trodde att staden skulle vara storre an den ar men sahar i efterhand sa tycker jag nog att det ar ganska skont att den inte ar det (igar bestamde vi oss namligen for att vi skulle ga igenom hela staden for att fa se sa mycket som mojligt pa vag till andra sidan dar leo ville titta pa "new urban zone"). Jag ar inte sa bra pa det dar med varme sa jag praktiskt taget smalte bort pa var lite drygt tre timmar langa vandring. Iof sa pausade vi mer an vi gick men anda, det ar sjukt varmt i den har staden!
Maten ar god men hittills framforallt billig. Igar bestamde sig Leo for att han minsann skulle ata groda och sagt och gjort, groda till lunch blev det. Kanske inte det godaste jag atit men a andra sidan inte det ackligaste heller (betydligt battre an karelska piroger tex).
Det som ar mest intressant med att bestalla mat har ar att man aldrig riktigt vet vad man far pa talriken i slutandan. Ingen forstar vad man menar. Nar man bestaller cola far man vatten och bestaller man gris far man kyckling (eller iaf sa far man svamp om man bestaller beef). Till var stora lattnad sa har de flesta restauranger engelska menyer men problemet har visat sig vara det att den som skrev menyerna inte verkar kunnat engelska eftersom det som star i den engelska menyn sallan ar samma sak som det som ligger framfor dig nar maten val ar serverad.
Vart hotell som vi bott pa hittills ar bra (gratis frukost och fri tillgang till internet) men imorgon sa checkar vi ut for att mota upp men den grupp som vi de tva kommande veckorna ska resa runt med i vietnam och senare kanske en del av dem aven i kambodja.