Agra

God Jul i efterskott.

Som sagt sa tog vi ju nattaget fran Varanasi till Agra och det var en inte helt plesant upplevelse om jag far saga det sjalv. For det forsta sa sov jag langst ner (allt som allt finns det tre sangar pa rad lodratt) sa under natten sa var det folk som satte sig vid mina fotter av en anledning jag inte kanner till. Det var inga rum som det brukar vara pa nattag sa alla lag i samma vagn vilket gjorde att jag var helt overtygad om att nagon skulle komma och sno vara vaskor och gjorde att jag inte kunde sova sarskilt gott och att jag lag med min handvaska som huvudkudde. Fonstret som var precis vid mitt huvud gick inte att stanga helt sa det blaste pa mig hela natten och eftersom det redan var svinkallt eftersom det inte fanns nagon varme och det var svinkallt ute sa var jag nastan dod nar vi val var framme och det tog manga timmar innan jag kande mig varm igen. En kul grej med tagresan var dock att en kille som jobbade pa vart hotell var pa samma vagn som vi och kunde hjalpa oss med att saga till nar det var dags att ga av.

Vi bodde pa ett himla mysigt hotell som hade en restaurang pa sin innergard dar det fanns trad och apor och gott te (ja ni laste ratt, jag, te, mm) men inte sarskilt god mat eller frukost.. Billigt var det iaf.

Pa julafton kollade vi in Taj Mahal och Agra fort och jag kopte ett halsband till mig sjalv i julklapp. Pa kvallen at vi middag och drack King Fischer pa ett stalle hyffsat nara hotellet som hade gryyymt god mat. Lammkebab och linsgryta blev det.

Var cyckelrikschaforare som vi hade forsta dagen blev var standiga chauffor var vi an skulle och han var himla trevlig och inte alls sadar jobbig som de brukr vara. Sista dagen tog han med oss hem till hans familj dar vi fick dricka te i hans hus med hans familj. De bodde allihopa i ett rum utan el och med tva kokplattor som var drivna av gas och en sang. Barnen sov pa golvet.
Hans ena dotter malade min hand med henna och de andra kladde mig i fina plastsmycken och en sadan dar fin grej som de har i pannan och som glittrar.
Nu ar vi i delhi och vi kom hit igar. Hotellet vi bor pa skulle vara lugnt och fridsamt stod det i  lonely planet men tyvarr sa bygger de om och bankar i vaggar fran tidig morgon till sen kvall sa jag vet just inte riktigt om jag tycker att det ar sa lugnt anda. Aja, om en vecka sover jag i min egen varma och lugna sang sa det galler att passa pa att njuta av kaoset och livet i den har staden.

Varanasi

Nu borjar resan dra sig mot sitt slut och jag vet inte riktigt om jag tycker att det ar en bra eller en dalig sak. Det har har kanske varit det allra basta jag gjort i hela mitt liv och en alldeles fantastisk upplevelse men jag borjar bli trott pa att bo i en ryggsack, att alltid vara pa vag nagonstans och att ingen nagonsin forstar vad man vill. Det ska bli skont att komma hem igen men jag kommer sakna det har och jag vill absolut gora en liknande resa igen nagon gang senare i livet.

Men nu var det Varanasi jag skulle beratta om. Vi flog hit fran Goa och mellanlandade i Mumbai (Bombay) och resan tog allt som allt 4 timmar istallet for tre dygn som det hade tagit med buss. Flygbiljetterna var en vard investering aven om det sved lite i planboken... Vi bodde i ett Maharadjapalats som byggts om till hotell och vi hade bade varmvatten och ac (aven om vi inte kunde anvanda den eftersom fjarrkontrollen saknades).

Det ar kallt har uppe i norr sa vi har antligen fatt anvandning for jackorna som vi burit runt pa sen Vietnam och jag hade aven inhandlat ett par byxor i Panaji sa vi var val forberedda. Kallt i vara matt matt ar ca 16 grader celcius om ni undrar. Vi har gjort allt sadant dar som man ska gora i Varanasi. Akt bat pa floden och tittat pa brinnande dongar, blivit inlurade i sma grander for att titta pa folk som vaver siden och sen blivit inlurade i en butik dar de forsoker salja pa en allt fran sariis till halsdukar, vi har besokt ett tempel och blivit valsignade och vi har vandrat langs floden, tittat pa ghatsen och sett fler doingar och tiggare. Vi har aven gjort andra saker som blivit masserade (okej leo blev masserad eftersom jag var tjej och massoren man och han var orolig att folk skulle titta konstigt), atit pa stans "basta restaurang" och gatt vilse pa smagator. Stans basta restaurang enligt lonely planet lag pa bottenvaningen i ett hotell och var enligt oss inte sarskilt bra och alldels for dyr. Kycklingen var ra i mitten och en lask kostade 100 Rs (5 ggr priset mot vad det kostar pa varat ganska dyra hotell). Vi slapp iaf betala for kycklingen sa notan gick "bara" pa dryga 1000 Rs vilket fortfarande ar 3 ggr priset vi brukar betala for betydligt battre och godare mat. Dessutom var servicen fruktansvard och vi dricksade ingenting! Som tur var slapp vi magsjuka och nu ar allt frid och frojd (forutom att jag kraktes lite inatt men det ar bra nu sa inget att oroa sig for).

Ikvall tar vi nattaget till Agra for att sedan stanna dar ett par dagar och kolla pa Taj Mahal och fortet och lite marknadert kanske och sedan bar det av till Delhi och sedan kara vanner, sedan ar det dags att packa vaskan och bege sig av hem till kara gamla sverige igen.

Goa del 2

Vad trevligt att se att aven du har hittat hit Lena och som svar pa din fraga, ja jag har salat i uppsala. Jag salade tills mina ben var alldeles roda och svidiga men det var himlans kul iaf!
Det har visserligen inte hant sa mycket sen sist men jag tankte att om ni inte far en uppdatering snart sa kommer ni val borja tjata pa att jag ar dalig pa att uppdatera och det vill vi ju inte.
Jag har varit sjuk och legat hemma pa hotellet och snorat medan leo var pa stranden. Trakit kan man kanske tycka men vi har en himla bra tv kanal som visade arkiv x, ally mc beal och top model i rad sa jag hade inga problem med att hala mig sysselsatt. Dessutom hoppas jag pa att jag kanske slipper aka pa varsta vinterforkylningen direkt nar jag kommer hem for det har jag verkligen inte tid med. For de som undrar vad jag ska gora nar jag kommer hem ska jag genast gora en litenb lista.
1. Flytta hemmifran, igen, till abrahamsberg, igen, med angelica (fast bara tillfalligt se punkt 5)
2. Skaffa ett nytt givande och tillfedstallande jobb...
3. Ta korkort
4. Plugga matte D (igen), matte E och matte F
5. Skaffa en egen lagenhet som jag kan bo i
6. Soka en utblidning till hosten (troligtvis larare/civilingenjor pa kth)
7. Ga kths repetitionskurs
Allt detta har jag planerat att hinna med innan september sa ni kan ju sjalva se att jag absolut inte har tid med nagra alvarliga vinterforkylningar.
I overmorgon aker vi till varanasi och den har gangen flyger vi som sag eftersom jag aldrig mer tanker aka buss mer an 24 timmar.

Goa

Oj jag vet inte ens var jag ska borja... Vi har nu tagit oss fran Kuala Lumpur till Goa i sodra indien och resan hit kan vara det varsta jag gjort i hela mitt liv. 36 timmar pa buss med max en timmas stop mellan och under stoppen skulle man fixa nya biljetter for att kunna ta sig vidare. Ingen mat, ordentlig somn eller dusch pa 36 timmar. Dessutom korde en rickshaforare ivag med min fina kamera och mitt nyinkopta objektiv sa jag kan inte direkt pasta att mina forsta 36 timmar i indien gav mig en sarskilt bra bild av indierna. Det ar ju tur att jag varit har innan sa jag vet att de ar snalla egentligen (de flesta iaf) och gav dem en ny chans.
Efter ett dygns stop i Punaji dar vi fixade flygbiljetter till Varanasi och kopte en enganskamera for vi vidare till Anjuna som ar en strand och ligger strax norr om Punaji som ar den storsta staden i Goa. Har ar det bra vader fro forsta gangen sa vi ar glada och nojda och vi lyckades hitta ett himla mysigt hotell for bara 500 ruppar natten. Agaren ar ocksa himla gullig sa vi stannar har ett par dagar och vilar upp oss efter mardromsdygnen och laddar for varanasi, agra och delhi.
Maten ar fantastisk maste jag bara saga. Naan kan ju vara det godaste brod som nagonsin gjorts och indiens indier gor det hundrea gander battre an alla andra landers indier. Dessutom har jag en forkarlek for all mat man far ata med brod istallet for ris, potatis eller vad det nu kan tankas vara. Det kan delvis bero pa att jag ar himla fortjust i att ata med handerna.. Och det ar ju allmant kant att indierna ar himla bra pa mat och kryddblandningar och jag kan inte annat an halla med. Dessutom har de fruktansvart god mango som jag kommer ata mig fordarvad pa.
For den som undrar sa gar varat plan klockan tva pa natten (tror vi, kan vara pa dagen oxa) fran delhi till stockholm, mellanlandar i wien och sedan kommer vi till arlanda nagon gang klockan tio pa morgonen fredagen den 2 januari. Planen ar att Mickan ska mota mig pa centralen med en jacka men om mamma eller pappa eller magnus eller tove skulle befinna sig i stockholm och ha nagon form av jullov da sa skulle vi inte tacka nej till att bli upphamtade (las snaaaalla sota jag gor vad som helst om jag slipper bara pa min astunga ryggsack och far komma hem utan att behova anvanda kommualtrafiken, jag kan tom tanka mig att dricka blabarssoppa om det nu ar nagon som tycker att den far ut nagot av det).

Taman Negara och Kuala Lumpur

Efter en del kranglande sa lyckades vi ta oss till Taman Negara nationalpark. Trotta och hungriga efter mer en ett dygns resa kravlade vi oss bort till ett av de dyrare och battre hotellen for att slippa ackliga smakryp som vi tyckte oss ha fatt tillrackligt av (vi had en liten incident med en kackelacka i leos har pa langkawi). Det visade sig ju senare att det var bortslosade pengar eftersom vi hittade en muterad jattespindel pa leos vaska och en kackelacka i rummet.
I regnskogen gick vi 100 mil kandes det som aven om det egentligen var typ 5 km (kan inte direkt pasta att man blir fit av att ligga pa stranden i fem veckor och ata godis... Vi klattrade upp pa ett berg och njot av utsikten och sedan gick vi hem igen. Dag 2 tog vi en bat pa floden och akte till ett vattenfall dar man tydligen skulle kunna bada. Sa var inte fallet. Hade vi forsokt bada hade vi formodligen druknat i den starka strommen sa det var ju tur att vi inte gjorde det...

Resan till Kuala Lumpur var som tur var ganska snabb och smartfri. Vi bor pa ett himla mysigt hotell i china town och har gjort alla sadana dar saker som man ska gora som turist. Vi har varit uppe i Petrona towers, vi har vandrat runt i shoppinggallerior, vi har vandrat runt i staden och vi har varit pa Nationalmuseet. Ikvall ska vi aven pa nattmarknad i Chinatown som ligger precis pa samma gata som varat hotell och imorgon bitti sa flyger vi till Chennai i sodra indien.

Jag ar sjukt trott pa ris, nudlar och friterad kyckling sa den som forsoker bjuda mig pa det nar jag kommer hem kan inte rakna med att fa nagra julklappar nasta ar (eller nagonsin mer). Jag antar att detta aven kommer involvera indisk mat da. Jag raknar med att min kara familj bjuder mig pa nagot av foljande alternativ till middag nar jag kommer hem.
1. Kottbullar med potatismos, rarorda lingon och graddsas
2. Flask med loksas och potatis
3. En god kottbit med kokt potatis och rodvinsas
4. Grillad kyckling med rostade rotsaker och tzatziki (som pappa gor det)
5. Fisksoppa med aioli och hembakat brod
6. Kuk i vin (forlat ordvalet men jag har ingen aning om hur det riktiga namnet stavas men mamma fattar vad jag menar iaf och det ar ju det viktiga)

Som tack lovar jag att bjuda tillbaka pa nagot (eller allt) som jag lart mig laga av sota sma thaikvinnor och vietnameskvinnor (i sinomtid nar jag aterigen har hamtat mig fran min overdosering av asiatmat).