Hue och Hoi an

Jag hade lite fel dar angande namnet pa nasta stalle vi besokte. Hue hette staden och staden vi befinner oss i nu heter Hoi an. Mucket har hant men jag orkar inte beratta allt sa jag tar bara det mest spektakulara och i ganska korta drag.
I Hue var dey snorvarm och vi besokte tempel och pagoder. Ratt kul men jag tycker inte att pagoder ar sa fruktansvart spannande och speciellt inte i over 35 graders varme...
Forsta kvallen at vi middag pa en trevlig vegetarisk restaurang vid floden tillsammans med tva australinare som heter Cos och Benjamin (som vanligt trivs jag bast i manligt middagssallskap). Efter middagen bestamde vi oss for att dra vidare och dricka lite ol. Vi motte resten av gruppen och lyckades fa med dem till ett litet stalle for att dricka cocktails och cocktails blev det. Leo fick den lysande ideen att vi skulle dricka oss igenom drinklistan och sagt och gjort. Leo, jag, Cos och en japan som heter Yukari tog oss igenom hela drinklistan, akte fyra stycken i en cyckeltaxi byggd for en, blev lurade pa pengar, forsokte kopa ol i en stangd hotelbar och avslutade kvallen med att bada i en cafepool... Dagen efter tittade vi pa en kungagrav och at acklig sur fisknudelsoppa.
For att komma till Hoi an dar vi befinner oss nu fick vi aka buss genom ett asballt bergspassoch sen var det inte mycket mer med det.
I Hoi an kan man fa klader uppsydda sa det har vi sett till att fatt gjort. Motsvarande 600 kr for en skraddarsydd jacka och tva klanningar. Avundssjuka?
I Hoi an finns aven en trevlig strand vid namn China Beach som ligger ca 10 min cykelvag fran hotellet. Efter att ha hyrt cyklar av en tant utanfor hotellet sa besokte vi stranden redan forsta kvallen trots att det var ganska sent pa eftermiddagen och det var tur for sedan dess har det sporegnat. Nar jag sager sporegna samenar jag inte sporegn som det regnar i hemma i sverige utan jag menar verkligen riktigt javla sporegn! I tva dygn har det nu regnat sa mycket att paraplyet i princip gar sonder nar man gar ut (vilket iof inte gor nagonting eftersom regent ar sa kraftigt att det regnar lika mycket underifran som uppifran sa man blir lika blot i vilket fall men det kanns bra med ett paraply) och floden tillsammans med gatorna brevid har forvanlats till en sjo.
Igar kvall sa var jag tillsammans med nagra andra pa en vietnamesisk matlagningskurs. Det var sjukt kul och nar jag kommer hem sa ska jag bjuda alla jag kanner pa vietnamesisk afton (kanske inte all pa en gang eftersom jag ar i stort sett hemlos(man raknas som hemlos om man bor med mamma och pappa nar man ar over 20) )men i alla fall i omgangar.
Mamma for din skull har jag lart mig laga papayasallad sa nu kan du fa det varje dag om du vill!
Imorgon aker vi vidare till Nah Trang dar man tydligen ska agna sig at strandaktiviteter men eftersom det ska regna i flera dagar framover sa far vi val agna oss at inomhusaktiviteter istallet. Fast a andra sidan ska det ju kannas varmare i vattnet nar det regnar.

Kommentarer
Postat av: Malin

Toppen, kan du inte lägga ut receptet så kan vi laga den och tänka på dig och Leo. Saknar dig!

Puss lilla gumman

/Mamma

2008-10-12 @ 12:44:01
URL: http://twoswedishcottages.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0