Nha Trang, Ho Chi Minh City, Phnom Penh

Till att borja med sa kan jag beratta att vi antligen har lyckats ladda upp lite bilder pa facebook! Titta in pa min profil sa kan ni se vad vi har haft for oss de senaste tre veckorna (pappa du kan ju be magnus visa dig hur man gor och helene du kan sakert be Beckis eller nagon). Tyvarr sa ar internet sjukt segt sa vi orkar inte lagga upp alla bilder men vi har valt ut de basta (kvaliten pa var kamera ar inte den basta men eftersom det ar omojligt att hitta ett objektiv till min kamera som inte kostar en halv manadslon sa far ni noja er med det).
Efter ett regnigt Hoi An tog vi oss vidare till ett inte lika regnigt Nha Trang. Nha Trang ar en semesterstad som ar mest kandfor sitt turkosa vatten och fina strand.
Forsta dagen akte vi ut pa en batur och tittade pa en liten fiskeby som lag pa en o precis utanfor Nha Trang. Vi knallade runt dar ett tag och akte sedan ut med baten for sol, bad och lunch. Eftermiddagen spenderades under ett parasoll pa en stenig strand utanfor Nha Trang dit vi tog oss med baten. Trots att vi mest satt i skuggan och anvande solskyddsfaktor 30 sa lyckades vi sjalvklart branna oss ganska sa rejalt (leo mer an jag) sa foljande dag spenderades uteslutande i skuggan.

Fran Nha Trang tog vi oss med nattag till foredetta huvudstaden Saigon som numer kallas Ho Chi Minh City. Efter alldeles for fa timmars somn kom vi klockan 4.30 fram till centralstationen dar vi blev upplockade av en minibuss som tog oss till vart hotell. Tyvarr kunde vi inte fa tillgang  till vara egna rum men vi fick iaf tre stycken att dela pa (12 pers).

Guiden tillsammans med gruppen (inte jag och leo) hade bestamt sig for att det var en kul och intressant upplevlse att istallet for att vila pa hotellet, ge sig ut i stadens parker och titta pa folk som tranade thai chi (vilket visade sig vara aerobics istallet) sa det gjorde vi. Efter fem minuter, nar resten av gruppen borjade hoppa runt med vietnameserna, bestamde vi oss for att ga tillbaka till hotellet och sova.
Formiddagen spenderades at att aka runt med cyklar och titta pa olika saker som tempel, en kyrka och ett museum om vietnamkriget och eftermiddagen spenderades at att ata pa kfc och kopa billiga dvd filmer.
Dag 2 tog vi oss ut till Mekongfloden dar vi akte lite bat, at lunch pa en biodling och akte galen motorcykelvagn pa sma slingriga djungelvagar. Var kare australienske van ben var mattligt road men sedan ligger det ju lite i hans natur att vara mer eller mindre radd for det mesta.
Pa kvallen lamnade vi var vietnamgrupp och motte upp med var nya grupp som vi ska resa med genom Kambodja. Grupmote, gemensam middag och en tidig sanggang var schemat for kvallen for dagen efter skulle vi ta bussen som gick klockan atta till Phnom Penh.
Igar spenderades alltsa storre delen av dagen pa en buss men en massa andra manniskor som ocksa skulle till kambodja. 25 $ och passet till busschaufforen och vi korsade gransen utan problem och fick tillbaka passen med ett kambodjanskt visa pa andra sidan. Pa kvallen gick vi ut med gruppen (vi ar bara 6 den har gangen) och at middag pa en restaurang vars fortjanst gar till att driva ett barnhem for gatubarn i Phnom Penh.
Idag har vi tagit del av kambodjas tragiska forflutna och besokt ett gammalt fangelse som anvandes av Pol Pots regim for att husera, tortera och doda poltiska fangar, valutbildade manniskor och deras familjer. Vi besokte aven de massgravar som finns 20 minuters bilresa utanfor Phnom Penh. Fruktansvart.
Imorgon reser vi vidare for att sa smaningom ta oss till angkor wat. Ska forsoka hora av mig sa ofta det gar men internettillgangen ar som sagt lite opalitlig i det har landet.